Od 3. do 6. července proběhla na Základní škole ve Staňkově již čtvrtá PEPOUŠova letní školka. Tentokrát nebylo naplánováno tak velké množství workshopů, jako tomu bylo při minulých ročnících, ale zvítězil především aktivní pohyb. Předpověď počasí však nebyla – s ohledem na naše plány – příliš optimistická. V podvečer zahájení školky se dokonce objevil článek sdělující, že právě u nás ve Staňkově bylo nejtepleji z celé ČR a co víc, prý bude hůře. Ale co, přežili jsme 16 ministrů školství, přežijeme i toto ;)
V úvodu bych ještě rád připomněl, kdo Letní školku pořádal a kdo, že to je ten PEPOUŠ.
GEG Učte s námi
GEG ČR (Google EDU Group) je neformální společenství pro podporu využívání Google technologií ve vzdělávání. Pomáháme učitelům a školám zlepšit práci s internetem, nástroji a službami Googlu. Pořádáme vzdělávací akce a setkávání uživatelů, podporujeme sdílení zkušeností a vzájemnou pomoc a spolupráci. GEG Učte s námi je součástí GUG.cz, Google User Group ČR.
Logo skupiny GEG Učte s námi |
Chceme ukázat, že:
- že sdílet své zkušenosti má smysl
- že stačí často drobnosti, které pro ostatní mohou být přínosem
- že spolupráce mezi učiteli na síti je bezva
- že své know-how se nemusíme bát ukázat i ostatním
- že to, co pokládáme za jasné a běžné, může být obohacením pro někoho jiného
- že se můžeme inspirovat napříč předměty, ročníky i školami
- že sdílená radost je dvojnásobná a sdílená starost poloviční
- že to platí i ve škole a mezi učiteli
- že se můžeme stále učit
- že stále nás učení i učení se může bavit
Tvor jménem PEPOUŠ
Doslovný překlad zní PEdagog POstižený Učitelským Šílenstvím. Že dokážeme být někdy opravdu šílení, dokresluje nejen odhodlání pro nedělní výstup na nejvyšší horu Českého lesa Čerchov (při očekávání teplotních rekordů), účastí na setkání učitelů, sotva dozněl školní zvonek oznamující závěr školního roku, ale i mnoha dalšími pološílenými nápady (Tábor a Poděbrady očima iPhonu)...
PEPOUŠ je ale především každý učitel, který má nápady a nebojí se zkoušet nové věci, je ochoten podělit se o své zkušenosti, s nadšením integruje moderní technologie do výuky, preferuje smysluplné učení atd.
Jak školka probíhala?
Pátek 3. 7.
Jak jsem již naznačil v úvodu, letošní školka byla především ve znamení aktivního pohybu. Většina účastníků přijela již v pátek odpoledne. Rád bych poděkoval paní ředitelce ZŠ Staňkov Jitce Suché za to, že nám pro naše aktivity poskytla prostory v budově školy. V podvečer jsme již byli všichni, a tak jsme vyrazili na první krátkou procházku, kterou jsme zakončili v hospůdce v Horní Kamenici.
Příjezd, chládek na chodbě a posezení v Horní Kamenici |
Sobota 4. 7.
Už při snídani bylo jasné, že plánovaný výlet po okolí Staňkova s prohlídkou hájenky vezme v důsledku příšerného vedra za své. Zavítali jsme proto do Americké zahrady a zámku Lázeň v Chudenicích. Celou procházku nás naštěstí před žhavým sluncem chránily mohutné koruny stromů.
Americká zahrada, rozhledna Bolfánek |
Odpoledne jsme přejeli do Horšovského Týna, kde jsme navštívili státní zámek. Místy až třímetrové zdi byly v neúprosném parnu zárukou příjemného ochlazení. Pozdní oběd v Zámecké restauraci přišel velmi vhod, a poté už jsme se přesunuli zpět do staňkovské školy.
Státní zámek Horšovský Týn |
Po nutném odpočinku jsme v rámci pracovních dílen řešili rozmanitá témata, která se dotýkala nejrůznějších oblastí – od metodiky využití ICT ve výuce, přes povinnou administrativu řízení školy až po diskuzi o používaném informačním systému.
Nejen práce, ale i zábavy je třeba ;) |
Neděle 5. 7.
Byla před námi největší výzva Letní školky – naplánovaný výstup na nejvyšší vrchol Českého lesa, Čerchov (1042 m). Předpověď nelhala, a už před šestou hodinou ranní byla teplota na 26 °C. Přesto jsme se odhodlali vyrazit do Pece pod Čerchovem, kde jsme založili základní tábor. Cesta zpočátku nebyla příliš náročná, ale vedro nám ji dost znepříjemňovalo. Postupně se cesta zvedala a zvedala... Posledních 500 metrů bylo asi nejnáročnějších. Po zdolání točité cesty plné komárů (a bůh ví, čeho ještě) se před námi konečně objevil cíl naší cesty, Čerchov. Navštívili jsme Kurzovu věž, místní bufet a udělali pár fotek. Poděkování patří Ládíkovi z firmy RTI, který nás vyfotil kamerou umístěnou na vrcholu televizní věže. Dolů to pak bylo sice s kopce, ale kameny schované pod listím a rozlámané větvičky dělaly chvílemi cestu velmi adrenalinovou.
Bylo až neuvěřitelné, kolik zajímavého a inspirativního se dá při takové vycházce probrat...
Snímek pořízený webovou kamerou z televizní věže |
Expedice "PEPOUŠ 2015" |
Na oběd jsme zavítali do vyhlášené restaurace U svatého Jána v Trhanově. Zdejší obsluha spolu s kuchařem nejspíše záhy zjistila, že jsme učitelé a dle jejího dalšího chování zřejmě také neměla úplně pozitivní vzpomínky na svá školní léta, tak se nám tak trochu pomstila... Nebo prostě jen neměla svůj den, kdo ví :)
Kdo toho ještě neměl dost, vyrazil na Hrádek k pomníku J. S. Koziny a přes Oujezd na krátkou procházku po Domažlicích.
Z Oujezda do Domažlic... |
Po příjezdu a krátkém odpočinku jsme pak měli na programu zajímavou (a dle očekávání také bouřlivou) debatu, když jsme testovali zařízení pro sdílení obrazovky. Jak trefně poznamenala kolegyně, opravdu se jablíčkové zařízení stalo na okamžik jablkem sváru :) K dispozici jsme měli Apple TV (iOS), Miracast a Chromecast (Android). Následující řádky prosím rozhodně neberte jako recenzi těchto zařízení...
Miracast
Zařízením Miracast jsme začali a zase rychle skončili. Toto zařízení se neustále odpojovalo a obraz přenášelo ve velmi špatné kvalitě.
Apple TV
Velmi zajímavé zařízení Apple TV se také zrovna neukázalo jako "plug and play". Je třeba splnit několik podmínek k tomu, aby vše běželo dle očekávání. Především je problém s kompatibilitou projektoru. Starší typy dataprojektorů nezobrazí iPad v plném rozlišení, ještě starší typy projektorů nezobrazí vůbec nic. Od jednoznačně nejdražšího zařízení z námi vyzkoušených (cca 2 200 Kč) bych čekal přece jen větší komfort. Ten přichází, pokud veškeré požadavky splníte, např. kabel s délkou 1 m. Je ale opravdu možné je vždy splnit? Co očekává učitel od takového zařízení? Prostě přijít, zapojit a učit... Na nekompatibilitu dataprojektorů je samozřejmě možné vyzrát pomocí redukcí, ale už jsme opět u vypojování, přepojování, zapojování... Navíc nelze v takovém případě (u levnějších typů redukcí) přenášet do dataprojektoru zvuk.
Chromecast
Do zařízení Chromecast jsem pravda vkládal velké naděje. Skutečně stačilo stáhnout z Obchod Play aplikaci Chromecast a běželo vše na první šlápnutí. Tak nějak bych si představoval zařízení, které má učiteli práci usnadňovat, nikoli přidávat. Na zařízeních s Androidem jsme nezaznamenali vážnější problém. V porovnání s Apple TV toho umí velmi málo, ale splňuje v podstatě vše, co od něj člověk potřebuje a očekává.
Pokoušeli jsme se také používat zařízení napříč operačními systémy. Sice lze posílat do dataprojektoru nejrůznější (většinou multimediální) aplikace, ale vlastní sdílení displeje funguje 100% opravdu spolehlivě jen u Apple TV s iOS a Chromecastu s Androidem. Na druhou stranu, proč by tomu vlastně mělo být jinak, že?
A je tu závěr...
Neděli (a zároveň také poslední den) jsme zakončili společným posezením, na kterém jsme hodnotili právě proběhlou školku a loučili se za zvuků kytary a všech možných i nemožných nástrojů.
Závěrečné muzicírování |
Pondělí 6. 7.
Čtyři dny utekly jako voda v Radbuze a nezbývá než se těšit na příští rok. Jako každý ročník odjíždíme obohaceni nejen o několik nových hlášek (dobrý den, neza......j, skáknul atd.), mnoho zážitků, které snad nebudu raději ani popisovat, ale především odjíždíme s pocitem, že ani v nadcházejícím školním roce v tom nebudeme sami.
Díky za skvělé čtyři prázdninové dny!
Základní škola Staňkov |
Žádné komentáře:
Okomentovat