sobota 15. března 2014

Nebojte se eTwinningu!

   Pokud patříte mezi zkušené eTwinningové harcovníky, zřejmě se v tomto článku nedozvíte nic  moc převratného. Pokud ale patříte mezi učitele, kteří se rozmýšlí, zda do takového projektu vstoupit, je tento článek určený právě vám. Pokusím se vám v krátkosti přiblížit můj první projekt, přínos takového projektu  nejen pro mě, ale především pro žáky.
    O existenci eTwinningu jsem se dozvěděl při svém studiu na UK. A jelikož patřím mezi učitele, kteří se nadchnou velmi rychle pro cokoli, ještě týž den jsem se zaregistroval na portálu eTwinning.cz a začal jsem hledat partnery pro společný projekt. Oslovil jsem náhodně několik pedagogů převážně ze Slovenska. Přeci jen je moje angličtina, či spíše moje neangličtina, dosti omezující a pro svůj první projekt jsem tedy viděl slovenštinu jako ideální volbu. Bohužel se žádný z oslovených kolegů ani po 14 dnech neozval. V okamžiku, kdy už jsem myšlenku na eTwinningový projekt opouštěl, ozvala se kolegyně ze Základní školy Slovenského národného povstania v Hornej Ždani. A je zde rada č. 1... Pokud jste v situaci, kdy hledáte partnera pro svůj projekt, držte se obecně platné zásady a podívejte se na poslední přihlášení osloveného partnera. Podle toho velmi snadno poznáte, jak je případný partner aktivní. Partnery, kteří nebyli delší čas přihlášeni, nemá pražádný žádný smysl oslovovat.
    V mém případě jsem měl na partnera velké štěstí. Kolegyně Alena má s eTwinningem bohaté zkušenosti a tak již na počátku našeho společného projektu jsem se mohl vyvarovat případných začátečnických chyb. Náš projekt jsme nazvali „Okienko k susedom / Okénko k sousedům“. Cíle jsme si zvolili spíše obecné, abychom mohli dát prostor kreativitě našich žáků. O kreativitě a jejím potlačování ve škole píše mimochodem velmi působivě Diane Darrow ve svém článku Creativity on the Run: 18 Apps that Support the Creative Process, jehož překlad, včetně popisu jmenovaných aplikací najdete na mém blogu
  Máme za sebou již několik společných aktivit jako představení se pomocí Padletu, společný chat, poznávání pohádek (v češtině i slovenštině) nebo společné vysílání školního rádia ÁMOS
   V úterý 11. 3. 2014 proběhla naše první on-line společná aktivita. Jednalo se o on-line vědomostní kvíz. Prostředí Twinspace mně pro tento účel nepřijde úplně ideální, tak jsme zvolil kombinaci MOODLE a GOOGLE DOCS. myšlenka společného on-line kvízu se zrodila po úspěšném virtuálním setkání našich sedmáků. Zvolili jsme tři tématické okruhy. Naše nářečí (Dohovorili by sme sa?), sport (Poznáš športovcov od susedov?), a protože oba učíme ICT, poslední okruh byl z oboru informatiky (Zaslúžiš si známku z informatiky). Z celkem dvanácti otázek byla polovina v češtině a druhá polovina ve slovenštině. Nutno dodat, že děti na Slovensku mají díky vysílaným českým filmům s češtinou mnohem menší problémy než je tomu naopak. 
    V prostředí MOODLE jsme připravili pro žáky virtuální třídu (Wiziq Live Class). Každá otázka byla v samostatném GOOGLE DOCS (ukázka) formuláři. Žáci měli ve svých třídách na projekčním plátně zobrazen interaktivní graf, kde mohli sledovat aktuální průběh soutěže. Navíc se vzájemně viděli a slyšeli pomocí webové kamery. V tu chvíli se naprosto smazala vzdálenost 615 kilometrů, která žáky dělí. 
    Žáci se na úvod pozdravili v chatu a popřáli si vzájemně hodně štěstí v soutěži. Počet týmů byl díky různé velikosti našich škol nevyvážený (9 CZ × 3 SK). V chatu se pak dětem zobrazoval odkaz na soutěžní otázky. Žáci museli prokázat nejen zručnost při ovládání počítačů, ale také logické myšlení při zpracování zadaných otázek. Toto mezinárodní klání trvalo necelé dvě hodiny a bylo až překvapivé nadšení na tváři všech zúčastněných. Hezký moment nastal i po vyhodnocení celé soutěže, kdy si žáci obou škol vzájemně poblahopřáli a vyslovili přání soutěž v této podobě zopakovat. 

   A proč byste se měli zapojit do práce na projektech i vy? Můžete například:
  • motivovat studenty tím, že budou dělat něco netradičního, nového a zajímavého,
  • využít informační a komunikační technologie, které zkracují vzdálenosti a umožnit tak studentům a učitelům navštívit a prozkoumat i jinak vzdálené a obtížně dostupné kouty Evropy,
  • poznat vzdělávací systémy v jiných evropských zemích,
  • seznámit se a vyměnit si nápady s jinými učiteli a obohatit tak své zkušenosti,
  • dozvědět se něco o jiných kulturách a seznámit ostatní s naším prostředím, abychom tak zvýšili povědomí o kulturní různorodosti,
  • představit nový způsob výuky na naší škole rodičům, místní komunitě, institucím školské správy a mnohým jiným,
  • rozvinout spolupráci v rámci své školy, zavést mezipředmětové vyučování a tak si rozšířit vlastní znalosti určitého předmětu nebo oboru,
  • zlepšit si znalosti cizího jazyka,
  • zdokonalit své vlastní metody učení díky poznatkům a zkušenostem z partnerských škol. (http://www.etwinning.cz/co-je-etwinning/)

   A že se necítíte silní v oblasti ICT? To vůbec nevadí. Prostředí eTwinningu je příjemné a tak se v něm zorientuje naprosto každý běžný uživatel. Opravdu se není třeba ničeho obávat. Na vaše případné dotazy jsou vždy připraveni ochotně a vyčerpávajícím způsobem odpovědět ambasadoři i pracovníci Národního podpůrného střediska pro eTwinning v České republice. 

A jak to tedy vlastně dopadlo...


1. miesto: Crazy Girls – Česká republika
Domča Taterová, Kristýna Bláhová, Kristýna Krejčová, Hanča Schröpferová, Luci Kadlecová

2. miesto: Kinder Ghetto – Česká republika
Natálie Zámostná, Adriana Prihodová, Štěpánka Přibylová, Petr Vacík, Karel Rada

3. miesto: Ľudoopi – Slovenská republika
Diana Bačová, Klaudia Rosenbergová, Karin Petrová, Frederika Rečlová

Na závěr krátké video...

1 komentář:

  1. Nevím přesně kdo byl v 1. Skupině na quizu ale Kristýna Bláhová je špatně.

    OdpovědětVymazat