Vyučovací předmět Informatika
Škola Základní škola Staňkov
Ročník sedmý
Název tematického celku Reklama kolem nás
Název hodiny Reklama – cíle, typy
Časová dotace 3 × 45 minut
Inspirace Barbora Černá – ZŠ Kralupy nad Vltavou
Škola Základní škola Staňkov
Ročník sedmý
Název tematického celku Reklama kolem nás
Název hodiny Reklama – cíle, typy
Časová dotace 3 × 45 minut
Inspirace Barbora Černá – ZŠ Kralupy nad Vltavou
Žáci si během tohoto tematického celku osvojí pojem reklama.
Zjistí, jak reklama funguje, jaký je její cíl a jaké prostředky využívá.
Během tohoto tematického celku žáky nejdříve seznámím s výše uvedeným a následně
budeme pracovat s připraveným videem.
Žáci také vymyslí vlastní reklamní slogan na základě článku z internetu.
Při práci ve skupinkách využijeme připravený pracovní
list, prezentaci
a pojmovou mapu.
Se žáky bude probíhat diskuze o jejich povědomí a zkušenosti
s reklamou.
Vstupní požadavky na žáka
1. Žák
umí pracovat s klávesnicí a myší
2. Žák
zná strukturu operačního systému, umí vytvářet složky a pracovat se soubory
(umí kopírovat, přejmenovávat, mazat, otevírat)
3. Žák
umí pracovat s textovým editorem Writer (umí otevírat, ukládat, editovat)
4. Žák
umí pracovat s internetovým vyhledávačem (používá vyhledávač Google, otevře
zadanou webovou adresu)
5. Žák
umí pracovat s programem Audacity (spustí, nahraje a sestříhá zvuk, uloží a
exportuje soubor)
6. Žák
zná význam pojmové mapy a umí ji využít ke své práci
Obecný cíl
Žák se orientuje ve světě reklam
Konkrétní cíle
Cíle kognitivní
1. Žák
umí definovat svými slovy pojem „reklama“
2. Žák
umí popsat svými slovy účel a cíl reklamy (uvede alespoň tři příklady)
3. Žák
umí vyjmenovat příklady reklam z hlediska umístění, výskytu
4. Žák
umí vyjmenovat tři druhy reklam a uvede minimálně jeden příklad ke každému
druhu
5. Žák
vysvětlí pojem „podprahová reklama“
6. Žák
umí ověřit a objektivně posoudit sdělení reklamního spotu
7. Žák
vymyslí vlastní reklamní slogan dle zadaného tématu
8. Žák
jednoduše graficky ztvární bod 6
9. Žák
doplní reklamní slogany do pracovního listu
10. Žák
dedukuje na základě připraveného videa reklamovaný předmět
Cíle afektivní
1. Žák
si uvědomuje dopad reklamy na vývoj mozku, obezitu, agresivitu, předčasnou
sexuální aktivitu, alkoholismus, školní výsledky)
2. Žák
umí kriticky hodnotit funkci prezentovaných výrobků, služeb
3. Žák
si uvědomuje, že i jeho profil na facebooku může být v jistém slova smyslu
reklama
Cíle psychomotorické
1. Žák
nakreslí obrázek k vlastnímu reklamnímu sloganu
2. Žák
reprodukuje v cizím jazyku slogany z učitelem publikovaných reklam
3. Žák
zapíše do pracovního listu překlad reklamního sloganu
Učebnice, učební texty
1. Prezentace
v PowerPointu
2. Pojmová
mapa
Pomůcky
1. Pracovní
list
2. Video
3. Prezentace
v PowerPointu
Vybavení učitele a žáka
1. Psací
potřeby
2. Kreslící
potřeby
3. Počítač
Technické výukové prostředky
1. Počítač prezentace v PowerPointu,
přístup na internet, editace pracovního listu, nahrávání reklamního sloganu
v programu AUDACITY, prohlížení videa
2. Mikrofon nahrávání reklamního sloganu
do PC
3. Reproduktory ozvučení prezentovaných
reklam a sloganů
4. Dataprojektor a plátno ukázka videí, prezentace a výsledků žáků
5. Internet vyhledání reklamního sloganu
ZOO Praha
Vyučovací metody
1. Monologické, sdělovací vysvětlení pojmu
reklama, popis druhů reklamy, zadání práce
2. Dialogické rozhovor se žáky na téma
reklama, diskuze nad reklamou, dramatizace reklam
3. Projekce prezentace, video
4. Demonstrace statických obrazů ukázka reklamy
v časopisech, novinách, letácích
5. Praktické grafické ztvárnění vlastního
reklamního sloganu
6. Samostatné práce žáků pracovní list
7. Postup deduktivní žáci tipují
prezentovaný výrobek v reklamě
8. Aplikační žáci tvoří vlastní reklamní
slogan, nahrávku
Didaktické a výchovné hledisko
1. Před
započetím tohoto tematické celku ověřit, že všichni žáci zvládají vstupní
požadavky na žáka
2. Upozornit
žáky na nevhodnost vulgárních slov v jejich autorském reklamním sloganu
3. Žáci
utvoří skupinku po 3-4 členech. Zvolí si vedoucího skupinky (ředitel reklamní
agentury)
4. Žáci
si mohou pomáhat nejen ve skupince, ale i mezi skupinkami (spolupráce firem)
Vyučovací principy, zásady
1. Zásada spojení teorie s praxí teoretické
informace o reklamě jako východisko pro praxi, vysvětlit před začátkem
tematického celku význam této zásady žákům
2. Zásada názornosti prezentace
v PowerPointu, ukázkové video
3. Zásada soustavnosti a přiměřenosti volba
videí, použití jen základního dělení, základních pojmů
Organizace vyučovací hodiny
1. Zkontrolovat
na všech stanicích funkčnost programu Writer, Impress, Audacity, připojení
k LAN
2. Zkontrolovat
funkčnost sluchátek a mikrofonu
3. Zkontrolovat,
zda veškerá PC přehrávají video
4. Žáci
budou pracovat ve skupinkách po 3-4
Organizační typ hodiny
·
Kombinace hromadného a skupinového vyučování
Časový plán
Hodina 1
10 minut Prezentace o reklamě
15 minut Diskuze nad prezentací
5 minut Rozdání pracovních listů a seznámení s úkoly k vypracování (body 1, 2, 4, 5 a 6)
Tyto body žáci vypracují jako domácí úkol na třetí vyučovací hodinu tematického celku.
15 minut Diskuze nad prezentací
5 minut Rozdání pracovních listů a seznámení s úkoly k vypracování (body 1, 2, 4, 5 a 6)
Tyto body žáci vypracují jako domácí úkol na třetí vyučovací hodinu tematického celku.
Hodina 2
10 minut Usazení ve skupinkách, kontrola
pracovních listů (přinesl × nepřinesl), spuštění PC
10 minut Ukázkové video. Učitel pustí první část
videa. Video obsahuje zkrácené verze tří reklam. V první polovině po každé
ukázce vždy na cca 2 minuty video přeruší a nechá žáky ve skupinkách
napsat tip, jaký výrobek reklama asi propaguje (bod 3 pracovního listu).
15 minut Žáci přečtou své tipy a vysvětlí, co je k tomu
vedlo
10 minut Učitel pustí
druhou část videa, kde jsou již reklamy celé. Vyhodnotí skupinku, která uhádla
nejvíce výrobků.
Hodina 3
5 minut Usazení ve skupinkách, kontrola pracovních listů (přinesl
× nepřinesl), spuštění PC
15 minut Diskuze nad bodem 4 a 5
25 minut Prezentace a ukázka bodu 6
Úlohy k řešení pro studenty
Viz pracovní list
Domácí úkol
Viz pracovní list
Otázky, na které by žáci měli umět na konci tematického celku odpovědět
1. Co
je to reklama?
2. Jaké
jsou její cíle?
3. Kde
se s reklamou můžeme setkat?
4. Co
je to podprahová reklama?
5. Je
reklama vždy pravdivá?
6. Co
je to sociální reklama?
7. Co
je to komerční reklama?
8. Co
je to politická reklama?
9. Jaké
jazykové či stylistické prostředky se používají v reklamním sloganu? Uveď
alespoň 3 + příklad.
10. Co
si představíš pod pojmem negativní reklama?
Hodnocení
1. Formativní v průběhu vyučování.
Zejména pro poskytnutí zpětné vazby a nasměrování žáka.
2. Kriteriální jelikož nelze objektivně
hodnotit výkon jednotlivých skupinek. Úkol bude hodnocen jako splnil × nesplnil. Kritérium pro nesplnění je neodevzdání pracovního listu,
nezapojení se do diskuze.
Doplnění a rozšíření pro zkušené studenty
Při vyučování (smíšené skupinky žáků) nelze předpokládat
nutnost zadávat úkoly pro nadanější žáky.
WWW odkazy
Ukázkové video http://youtu.be/w9UghN1Kr9M
Prezentace http://zsstankov.cz/cs/ict-kestazeni/
Pojmová mapa http://zsstankov.cz/cs/ict-kestazeni/
Ukázka videa se seniory http://youtu.be/_o6nq-_Y7aY
Slovníček pojmů
Reklama
Praktika upozornění veřejnosti
na určitý výrobek nebo službu a cílem přimět ji k nákupu nebo investice.
Podprahová reklama
Přenášení signálů z obrazu nebo
zvuku přímo do podvědomí. Např. filmový pás, skrytý text v reklamě.
Televizní reklama
Reklama uváděná na televizní
obrazovce. Je cílená dle předpokládaného věkového složení u obrazovky.
Tisková reklama
Reklama, která nás obklopuje na
tištěných materiálech. Např. časopisy, noviny, vizitky, billboardy, letáky.
Rozhlasová reklama
Reklama v rádiích, metru,
obchodních centrech, městském rozhlasu…
Světelná reklama
Reklama umístěná na budovách,
stadionech…
Internetová reklama
Reklama ve webovém prohlížeči,
e-mailech. Pojem nevyžádaná reklama.
Mobilní reklama
Reklama umístěná na autech,
letadlech, dopravcích MHD…
Alternativní reklama
Chodící reklama…
Propagační předměty
Propisovací tužky, šňůrky na telefon, vizitky, trička…
ICT kompetence
Kompetence k učení
·
Vede žáky k samostatnému objevování možností
využití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě vede
ke spolupráci s ostatními žáky
Kompetence k řešení problémů
·
Vede žáky zadáváním úloh a projektů k tvořivému
přístupu při jejich řešení
·
Učí je chápat, že v životě se při práci s
informačními a komunikačními technologiemi budou často setkávat
Kompetence komunikativní
·
Učí žáky využívat vhodné technologie pro
komunikaci na dálku. Žáci odevzdávají některé práce prostřednictvím
elektronické pošty a MOODLE
·
Při komunikaci učí žáky dodržovat vžité konvence
a typografická pravidla
Kompetence sociální a personální
·
Při práci vede žáky ke kolegiální radě či pomoci
·
Při projektech je učí práci v týmu, rozdělení a
naplánování si práce, hlídat si časový harmonogram apod.
·
Žáky přizve k hodnocení prací. Žák se učí
hodnotit svoji práci i práci ostatních
·
Při vzájemné komunikaci vede žáky k
ohleduplnosti a taktu
·
Učí je chápat, že každý člověk je různě chápavý
a zručný
Kompetence občanské
·
Seznamuje žáky s vazbami na legislativu a obecné
morální zákony. Např. softwarové pirátství, autorský zákon, ochrana osobních údajů,
bezpečnost hesla
·
Při zpracovávání informací vede žáky ke
kritickému myšlení nad obsahem sdělení, ke kterým se mohou dostat prostřednictvím
internetu či jinými cestami
Kompetence pracovní
·
Vede žáky k dodržování bezpečnostních a
hygienických pravidel pro práci s výpočetní technikou
·
Umožňuje žákům využít ICT pro hledání informací
důležitých pro jejich další profesní růst
Mezipředmětové vztahy
Český jazyk
Přiřazování v pracovním
listu, bod2
Výchova k občanství
Obecně orientování
v dnešní společnosti
ICT
Tvorba prezentací, získání a
použití grafiky.
Anglický jazyk
Překlad a reprodukce reklam
Bilogie
Otázka sloního trusu
Zeměpis
Má smysl na Havaji reklama na
lyžařskou obuv?
Chemie
Plyn ve světelných reklamách
Očekávané problémy
·
Nefunkčnost PC
·
Nefunkčnost LAN a internetu
·
Nefunkčnost dataprojektoru
Reklamní slogany – pracovní list
1. Doplň reklamní slogany. Na prázdných
místech chybí název značky.
_________________
Vaše čokoládová hvězda.
_________________
Když ji miluješ, není co řešit.
Today. Tomorrow
_________________
_________________
Najdu tam, co neznám.
_________________
Víme víc.
_________________
Proklatě dobré kuře.
_________________
Svět se mění a my s ním.
Kočky by
kupovaly_________________
_________________
Skvrn a špíny se zbavíš.
_________________
Energie sbalená na cesty.
_________________
Více chuti do života.
Kde to žije,
tam je _________________
_________________
barevný svět v hrsti.
_________________
Protože ráno dělá den.
Možná se tak
narodila, možná je to _________________
_________________
Chytré věci nenahradíš.
2. Přiřaď k reklamnímu sloganu využitý jazykový či stylistický
prostředek.
Ford. Správní
lidé. Správné součástky. Správné ceny. Superlativy
Lůžkoviny Benar
– spánek jako v pohádce. Otázka
Milky Way. Na
zem sklouzla z nebe kouzla. Kontrast
Ráno moudřejší
Večerka. Opakování
Sazka. Chcete,
aby vyhrál někdo jiný? Užití
rozkazovacího způsobu
Milka.
Nejjemnější pokušení. Rým
Hanácká kyselka.
Pijte zdravě. Aliterace
Indesit. My
pracujeme, vy žijte. Obměna
přísloví
Go, Ježíšku, go! Přirovnání.
Barum Bravura.
Barum Brillant. Využití
zájmen
Rafo. Malé
razítko – velký účinek. Cizí
slova v textu
3. Zapiš nyní svoje
tipy dle zhlédnutého videa
Reklama č. 1 __________________________________________
Reklama č. 2 __________________________________________
Reklama č. 3 __________________________________________
4. Která reklama tě v poslední zaujala? A proč?
5. Koupili jste si vy nebo někdo z vašeho okolí nějaký výrobek na
základě reklamy?
6. Zoo Praha se rozhodla prodávat sloní trus jako hnojivo. Zveřejnila
výzvu, aby lidé pomohli vymyslet reklamní slogany, které by na tento produkt
upozornili. Zahrajte si nyní na reklamní kreativce a zkuste také vymyslet
zajímavé slogany!
Řešení:
Řešení:
1) Orion,
Kofola, Toyota, Seznam, Blesk, KFC, Komerční banka, Whiskas, Vanish, Tatranky,
Poděbradka, Mattoni, Lentilky, Granko, Maybelline, Tefal
2) Opakování,
přirovnání, rým, přísloví, otázka, superlativy, užití rozkazovacího způsobu,
využití zájmen, cizí slova v textu, aliterace, kontrast
5) Po
kontrole možno uvést příklady sloganů, které vymysleli pro Zoo Praha jiní lidé:
Sloní trus - kup si kus
Trocha trusu do humusu
Pohnojit kus záhona? Pouze trusem od slona.
Chybí vám doma něco exotického!!!! Neváhejte ani vteřinu!!!!
Sloní trus- divočina na Vaší zahrádce
Hoďte na to bobek!
Žádné komentáře:
Okomentovat