V dnešním článku naváži na
díl 1., který se věnoval základnímu popisu aplikace
Formative a ukážeme si, jaké typy úloh je možné zadávat a jak dávat žákům zpětnou vazbu. O formativním hodnocení se zde opět raději nebudu příliš rozepisovat. Koho by tato problematika zajímala, doporučuji knihu
Zavádění formativního hodnocení (Dylan Wiliam a Siobhán Leahyová), kde je vše přehledně popsáno, včetně mnoha příkladů a připravených tabulek. Knihu je možné objednat na stránkách EDULABu.
Také se předem omlouvám za velké množství obrázků :)
Tvoříme zadání
|
Pro vytvoření nového zadání klikněte na "+ New Assigment!" |
Nechci se zde zabývat ani tvořením klasického testu (na to používám spíše
Kahoot! nebo
Socrative). Pro můj příklad použiji připravený dokument, který kliknutím na "UPLOAD & TRANSFORM" vložím do aplikace. Zatím lze vložit pouze dokument vytvořený ve Wordu, PDF nebo obrázek. Na druhou stranu, potřebujeme vlastně více? V mém případě (po třítýdenním užívání), jsem jinou variantu zatím nepotřeboval..
|
Připravený soubor přetáhneme nebo po kliknutí nahrajeme |
|
Podporované typy souborů |
|
Vložený PDF dokument |
Po nahrání dokumentu jej nezapomeňte pojmenovat a zadejte také label (popis) vloženého dokumentu.
|
Kliknutím do dokumentu vytvoříte otázku |
Add Question
Nabízí se vám několik typů otázek. Mů
žete si zvolit, zda budete vkládat otázky (modrá barva) nebo další obsah (zelená barva). Já začnu zleva a to kliknutím na "ADD QUESTION".
|
Výběr typu otázek |
Multiple Choise
|
Výběr jedné správné odpovědi |
Zatím nelze použít možnost výběru více správných odpovědí. V nové verzi, která se již připravuje, to možné bude. Zadání otázky není složité. Označíte správnou odpověď, nastavíte počet možných bodů a kliknutím na "Done" otázku uložíte.
Show Your Work
|
Ukázka vloženého obrázku a nástrojů pro jeho editaci |
|
Ukázka vloženého obrázku a nástrojů pro jeho editaci |
Tohle je velmi zajímavá možnost, jak ověřit znalosti žáků. Učitel může vložit např. obrázek, který následně žák edituje pomocí tužky, vložením vlastního obrázku nebo textu... viz obr. níže.
Short Answer
|
Tvoření krátké odpovědi |
Tento typ odpovědí mám možná ze všech nejraději. Zde nestačí pouze tipnout správnou odpověď, ale žák musí problému opravdu rozumět. A ověření porozumění problému by mělo být naším hlavním cílem. I zde je možné napsat správnou odpověď, která se následně automaticky hodnotí. Dejte si však pozor na jistou benevolenci při automatické kontrole (např. mezery v datu, velká a malá písmena atd.).
True / False
|
Pravda / lež |
Zde se jedná o klasický souhlas nebo nesouhlas s předloženým tvrzením.
Add Content
Zatímco do teď jsme přidávali otázky, nyní budeme přidávat obsah.
Image
|
Přidání obrázku |
Asi nebude nijak překvapující, že po kliknutí na Image lze přidat obrázek :) V tomto případě slouží obrázek např. jako doplnění informace v textu, žáci jej nemohou nijak editovat.
Text Block
|
Přidání doplňujícího textu |
Přidání textu zde má široké možnosti editace, viz ikonky v panelu nástrojů na obrázku. Tento text je také pro žáky needitovatelný.
View-Only Canvas
|
Nákres, který poskytnu žákům |
Zde mohu žákům připravit jakýkoli nákres, např. i kombinovaný s vloženým obrázkem. A ani zde žák nemůže nic editovat.
YouTube
Do vaší přípravy můžete vložit jakékoli video z YouTube, jak vámi připravené, tak např. různé pokusy, dokumenty k prostudování a v neposlední řadě videa z Khanovy školy. Pozor, neplést s Khasovou školou :)
A pro dnešek hotovo...
V tomto druhém pokračování jsme si ukázali, jaké jsou možnosti aplikace Formative při zadávání úkolů. Na úplný závěr vám ještě v náhledu ukáži, jak to vypadá na učitelském PC během práce žáků. Běžně učitel samozřejmě vidí i jména jednotlivých žáků. Na náhledech je zobrazení jmen většinou záměrně vypnuté.
Ještě pár zajímavých odkazů
Ve třetím, závěrečném dílu, si ukážeme poslední důležitou věc a tou je přiřazování jednotlivých úkolů skupinám.
|
Ukázka tvořené krátké odpovědi |
Učitel může okamžitě reagovat a poskytnout zpětnou vazbu. Zelená tečka v rohu označuje dostačující odpověď, červená naopak nedostačující, nesprávnou. Bublina v dolním rohu znamená, že jsem žákovi napsal hodnocení, či komentář k jeho odpovědi. V nově připravované verzi se objeví další funkce jako např. možnost hlášení žáků (podobně jako je tomu v
Classkick) pro lepší přehled o průběhu práce žáků, či vyžádání si pomoci od učitele.
|
Ukázka kreslené odpovědi |
|
Další možnost kreslené odpovědi |
|
Ukázka odpovědí pravda / lež |
|
Ukázka tvořené krátké odpovědi |
|
Ukázka výběr odpovědí |
Žádné komentáře:
Okomentovat