úterý 20. září 2016

Hodina s rodinou dědy Lesoně

Suplování na prvním stupni pro mě bývá vždy tak trochu adrenalin. Suplování, které mě minulý týden čekalo, bylo ještě mnohem adrenalinovější. Poprvé jsem suploval matematiku ve třídě, která se učí Hejného metodou a co hůř, mám v této třídě moje vlastní dítě. Počáteční strach však brzy vystřídala zvědavost. Nebudu lhát, že jsem velký zastánce Hejného metody, a že jsem také nesmírně rád, že právě i můj syn se touto metodou matematiku učí. Kdo někdy viděl vlastní dítě při takové hodině matematiky, jistě ví proč. Ale to se nedá popisovat ani odvyprávět, to se musí zažít ;)

I přesto, že patřím snad až k ortodoxním zastáncům, rozhodně jsem se ani nepokoušel Hejného metodu u třeťáků vyučovat. Asi nejsem daleko od pravdy, že učitel, který neprošel minimálně Letní školou může v dětských hlavičkách způsobit nanejvýš pořádný zmatek a napáchat tímto pokusem více škody než užitku.

Když pročítám diskuze, narážím většinou na dva nesmiřitelné tábory. Jedni zastánci, druzí odpůrci. Málokdy něco mezi tím. Nejčastějším argumentem odpůrců bývá fráze "jak může proboha někdo sčítat myši s kočkou a porovnávat husy s kozou???" Může... Připravil jsem pro třeťáky hodinu, která vychází z Hejného matiky a konkrétně z prostředí Dědy lesoně. Jak je to se zvířátky dědy Lesoně, srozumiztelně popisuje Eva Bomerová.

Matematické prostředí Děda Lesoň umožňuje dětem pracovat s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Uvedeno je příběhem o dědovi Lesoňovi, ochránci zvířátek. Nejprve jsouLesoně pouze tři druhy zvířátek, ale postupně k němu přicházejí další. Každé zvířátko svoji ikonu. Lesoň zvířátka baví a pořádá pro různé soutěže. Velice oblíbená je hra na přetahovanou. Kočka je silnější než myš, husa je silnější než kočka atd. Když jsou v jednom družstvu dvě myšky a ve druhém dvě kočky, druhé družstvo vyhraje, protože je silnější. Když se ale přetahují dvě myši s kočkou, nevyhraje nikdo, družstva jsou stejně silná, protože kočka sílu jako dvě myši. Je to první vztah, který děti poznávají. Další vztahy, se kterými se děti seznamují postupně, jsou následující: husa je stejně silná jako kočka a myš, pes je silný jako husa a myš, koza je silná jako pes a myš, beran je silný jako koza a myš. Zde se pravidlo měníkráva je silná jako dvě kozy, kůň je silný jako dvě krávy. (Eva Bomerová, http://www.bomerova.cz/deda-leson)

Ukázka příkladu. (http://www.bomerova.cz/sites/default/files/0028.JPG)

Na Hejného matematice mě baví nejen přirozená radost z přemýšlení, ale i přesah za hranice tohoto předmětu. Práce ve skupinkách, umění spolupráce, prezentace svého řešení a názoru bez strachu, že se bude někdo posmívat, práce s chybou atd. Měl jsem také konečně jedinečnou příležitost na vlastní oči zjistit, co je pravdy na tom, že děti neumí "normálně" počítat, že si v obchodě nespočítají drobné, které jim mají vrátit a další podobné argumenty.

A jak hodina probíhala? Nejdříve jsme se rozdělili do skupinek. Už při rozdělování do skupinek bylo na dětech vidět, že práce ve skupinkách a týmech je pro ně přirozená. Žádné "tak s ním teda rozhodně nebudu", "no to mám radost" nebo výkřiky typu "paaane bože!"... Umění spolupracovat, prezentovat a argumentovat svůj názor, učit se od druhých a nestydět se za to, je pro současnost a především pro budoucnost zcela nezbytné.

Budou děti opravdu umět pracovat s jinými "veličinami"  než jsou myši a kočky? Co se stane, když jim nahradím zvířátka dědy Lesoně rodinou dědy Lesoně? Jak později uvidíte, nic zásadního... Prostě zapřemýšlí, poradí se a předloží výsledek... Nepotvrdilo se mi tak ani v náznacích, že by děti neuměly aplikovat různá prostředí Hejného matematiky na situace, se kterými se zatím nesetkaly.

Po rozdělení do skupinek jsem jim představil rodinu dědy Lesoně. Miminko, žák 3.B, puberťák, dospělák a děda Lesoň. Ve skupince se měli žáci dohodnout, jaké typické znaky jednotliví členové rodiny mají (např. pro miminko dudlík, pro žáka 3.B aktovka, pro puberťáka mobil atd.). Popravdě, dost mě vyděsilo, že nejtypičtějším znakem pro puberťáka je prý cigareta. Ale snad se snažili být jen vtipní. Nebo to opravdu takhle vidí???
Zatímco děti malovaly, připravil jsem losovátko. Mám rád technologie ve vzdělávání, a tak volba losovátka padla na on-line aplikaci Random Name Picker! Podobná aplikace je např. WHEEL DECIDE

Aplikace pro losování žáků
Pro naše prostředí jsme potřebovali také nějaký název. Nejčastěji od dětí zazněla Rodina dědy Lesoně, tak už jsme to tak nechali. Dost jsme se zasmáli u typických znaků jednotlivých členů rodiny. Mají nás prostě všechny moc dobře přečtené... Na tabuli si děti napsaly příklad a měly několik minut na jeho spočítání. Jak budou asi děti počítat, když tam mají jak čísla, tak členy rodiny? Budou používat klasicky čísla nebo si příklad automaticky převedou do jim známého prostředí? Na co jsme přišli? Tak na to se podívejte ve videu :)

Příklad zněl jasně: 2 miminka + 1 puberťák - 1 dospělák + 1 dědeček.
Také vám vyšlo číslo 6? Nám ano...


Počítáme odpředu a 3... Správně!


Počítáme odzadu a zase 3... Správně!


Počítáme počítáme a 6... Správně!

 

Žádné komentáře:

Okomentovat