pátek 25. března 2016

Mobily vybírat či nevybírat? To je oč tu běží!

Co ve třídě s mobilem, když s ním zrovna žáci nepracují? Vybrat je nebo žáky naučit, že pokud je při vyučování nepotřebují, nechají je v tašce? Tuto otázku jsem řešil vcelku dlouho. Nečekejte ode mě žádný odborný článek o využívání mobilních technologií ve výuce. Školním řádem máme, asi jako většina škol, zacházení s mobily při hodině ošetřené. Při vyučování ale chci být především jako učitel a ne jako hlídač. Maminka mé žákyně mně poslala nedávno odkaz na facebookový příspěvek a mě napadlo, jen tak z hecu, vyzkoušet sílu sociální sítě a požádat nějakou dobrou duši, zda by podobnou bedýnku na mobily nevyrobila. 

Facebookový příspěvek

To, co se později strhlo jsem opravdu nečekal :)

O tom, že se dnes mohou mobilní zařízení velmi efektivně zapojovat do výuky asi není nutné diskutovat. Na té nejnižší úrovni klasicky jako kalkulačka, pro vyhledávání informací, hledání ve slovníku, jako foťák, kamera... Na poněkud vyšší úrovni je možné využít nabídku funkcí nejrůznějších čidel. Mobilní zařízení je možné použít také např. pro tvorbu podcastu a jistě bychom našli ještě mnoho a mnoho dalšího využití, jako například získání okamžité zpětné vazby učitele a žáka (např. úvodka nebo exitka, viz video níže ukázka aplikace Socrative). 


Technologie jako nástroj zpětné vazby

Ale zpět k samotné bedýnce. Opravdu jsem nepředpokládal, že jedna bedýnka způsobí takový rozruch. Ale popořádku. Hned druhý den dopoledne se objevila fotografie z mého profilu na serveru Česká škola, včetně ankety o využívání mobilů ve třídě. Kolem oběda už mi volala redaktorka z lidovky.cz a chtěla další podrobnosti. No a večer už byla bedýnka díky Radce a Pavlovi (ServisPC Staňkov) vyrobena. Šlo to vážně dost rychle... Výsledek je níže. 

Pepoušova odpočinková bedýnka

Překvapilo mě, že žáci odevzdávají své mazlíky dobrovolně. Když si o tom povídáme, většinou se mi dostane odpovědi, že jsou vlastně rádi, protože je pak mobil při vyučování nerozptyluje, ale zároveň na něj vidí.

Pepoušova odpočinková bedýnka v akci

A aby toho nebylo málo, o týden později už jsme byli s naší škatulkou i v Blesku. Pro mediální výchovu jsme tím získali výborný materiál. Pokud srovnám autorizovanou verzi a tu otištěnou, nabízí se název hodiny "Najdi pět rozdílů". Nutno dodat, že ale na Blesk! to zas nebylo tak špatné.

Naše bedýnka v Blesku :)

A co z toho všeho vyplývá? Že už nemůže nikdo říct, že po mně jednou nezůstane také něco hmatatelného. I když si nejsem zcela jistý, zda po 22 letech praxe a 2 vysokých školách bych chtěl zrovna bedýnku na mobily (ve vší úctě k ní) považovat za vrchol mé pedagogické kariéry :)

Žádné komentáře:

Okomentovat