pondělí 9. února 2015

Potřebuje učitel své portfolio?

Profesionální a přehledné portfolio učitele může být skvělým nástrojem v konkurenčním prostředí trhu práce. Také může velmi pomoci při hodnocení učitele v připravovaném Kariérním systému, který s určitou formou existence portfolia vysloveně počítá. Na školách v zahraničí je běžně používaný bodový systém, kde právě vedení učitelského portfolia velmi zvedá hodnocení a prestiž učitele.

Pokud se rozhodnete založit si vlastní portfolio, počítejte s tím, že je to doslova časožrout. Založit portfolio vám sice nezabere více než 2-3 dny, ale jakmile se jednou rozhodnete, musíte mu následně věnovat pozornost pravidelně. Dále je třeba důkladně promyslet, zda portfolio bude vyhovovat vašim profesním cílům. Tento příspěvek inspirován Edwige Simon na portálu Edutopia [1] by vám mohl pomoci, pokud se dosud rozhodujete, i v případě, že jste již rozhodnuti si portfolio pořídit. Naleznete zde několik praktických rad, jak na to. Aby to opravdu byla výkladní skříň vašich učitelských schopností.



1. Potřebuji vlastně portfolio?


Nejprve několik důvodů, proč by měl učitel o portfoliu uvažovat.


  • Hledáte nové zaměstnání? Portfolio učitele, který má kladný vztah k moderním technologiím (ukázka), dává případnému zaměstnavateli hlubší vhled do jeho schopností, učebních praktik a vyšle signál, že je opravdu učitelem 21. století. Vytvoření portfolia učitele může být rozhodujícím jazýčkem na vahách v procesu přijetí do nového zaměstnání [2].
  • Chcete se podělit s ostatními o to, co děláte, jak a co učíte? Portfolio se může stát základním prvkem vaší PLN (Osobní vzdělávací prostředí učitele). Zde si můžete realizovat tzv. návodnost (Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí), přidávat odkazy (Učitel jako online kurátor) na materiály, které doporučujete kolegům či žákům, psát články do blogu o zajímavých aspektech vaší učitelské praxe, zmínit se o profesním růstu, akcích, které jste navštívili (ukázka) atd.
  • Chcete mít speciální komunikační kanál s rodiči, kolegy, studenty? Můžete svůj web použít pro komunikaci s kýmkoli. Nejčastěji se setkáváme, už i u nás, s blogem. Učitel tak může vystavit důležitá oznámení pro žáky, aktuální dění pro rodiče.
  • Chcete nahrát a publikovat výsledky své práce a výsledky svých studentů? Zveřejnění vaší práce a práce studentů je pro obě strany motivují. Než tak ale učiníte, ujistěte se (vždy písemně), že s tímto krokem rodiče žáků souhlasí.

2. Jak začít?


  • Vyberte si platformu. Blogger a Google sites jsou výborně integrované s jinými nástroji od Google. Podobně jako Wordpress nebo Weebly má výbornou knihovnu s gadgety a také celou ohromující sbírku s dalšími šablonami, které lze následně dále upravovat. Věnujte tedy rozhodně nemálo času prozkoumání těchto nástrojů a vyberete si ten, který vám bude nejvíce vyhovovat.
  • Vyberte si doménu. Webová doména (součást adresy, která se zadává do prohlížeče) by měla být snadno zapamatovatelná pro všechny, kteří vás budou chtít sledovat. Je vhodné též umístit odkaz například na stránky školy, sociální sítě atd.
  • Vyberte si šablonu. Nejlepší je sice jednoduchá šablona, nicméně zvažte nahrání nějakého osobitého banneru (grafického prvku, loga). Takový banner lze v požadované velikosti i zakoupit např. na iStock nebo můžete použít třeba vlastní modifikovanou fotku, třeba v roli učitele… Asi není třeba zdůrazňovat, že musíte vlastnit práva k obrázku, který v banneru zobrazíte.
  • Vyberte si design. Zachovejte jednoduchý, čistý a přehledný design. Vyberte si jednoduché barevné schéma. Pokud budete na stránky umisťovat vlastní obrázky, snažte se vybrat ty opravdu nejlepší.

3. Co zařadit?


  • Titulní stránka. Vaše portfolio by mělo mít jasný nadpis (ukázka), titulek. Každému návštěvníkovi by mělo být jasné, že si prohlíží portfolio učitele.
  • Přehledná navigace. Navigační menu musí být jednoduché a přehledné (ukázka). Pokud bude návštěvník vašich stránek dezorientován, během chvilky je opustí.

Co by na stránce mělo být:

  • O mně, kde bude krátký úvod, může tam být fotografie, stručný životopis (ukázka).
  • Resumé, tedy popis vašich dovedností, dosaženého vzdělání, vykonané praxe atd. Stránku s přehledem je vhodné doplnit o link na PDF soubor, kde bude uveden kompletní přehled, včetně životopisu (ukázka).
  • Filosofie učení by neměla být delší než jedna stránka. Tato stránka by měla být celá vaše, nikoli okopírovaná z jiného webu. Dávejte si velký pozor na případné gramatické a stylistické chyby (ukázka).
  • Anotace tematických plánů. Nedávejte na stránky kompletní PDF soubory vašich tematických plánů. Většinou nikdo nemá čas prokousávat se vašimi kompletními plány. Místo toho publikujte krátké odstavce, kde stručně popíšete vaše úspěšné třídní aktivity. Nezapomeňte zařadit i zpětnou vazbu, kterou dostáváte od studentů, zařaďte obrázky, screenshoty, případně link ke kompletnímu dokumentu popisované aktivity, aby ji mohli použít i další učitelé (ukázka).
  • Licence Creative Commons. Označte tak veškeré dokumenty, které hodláte sdílet. Dáte tak všem najevo, že znáte problematiku copyrightu a navíc se můžete rozhodnout, do jaké míry mohou ostatní učitelé do vašich dokumentů zasahovat a jak vaše dokumenty mohou využít.
  • Sociální sítě. Uveďte linky na sociální sítě, které využíváte. Dnes je to především Facebook, Google+, Twitter nebo LinkedIn (Edwige Simon považuje zveřejnění facebookového profilu za vhodné pouze tehdy, pokud je pouze a jen profesní).

Další stránky mohou obsahovat:

  • Kontakty. Uveďte své kontakty (e-mail, telefon), kde je vás možné kontaktovat.
  • Zpětná vazba od kolegů, studentů a rodičů formou dotazníků, komentářů.
  • Technologie ve výuce. Popište stručně technologie, které používáte při výuce a usnadněte jejich využívání vašim studentům a jejich rodičům (ukázka).
  • Blog (třeba můj)
  • Mimoškolní aktivity. Můžete se zde pochlubit vašimi mimoškolními aktivitami, které děláte nad rámec vašich učitelských povinností.

4. Co vynechat?

Vaše portfolio je v podstatě digitální vizitka učitele 21. století. Udělejte vše pro to, abyste předvedli vyčerpávající a souvislý obrázek vašeho profesionálního já. Určitě nepublikujte irelevantní nebo příliš osobní informace. Také zvažte, do jaké míry chcete publikovat informace, které se týkají vašich koníčků, případně vaší rodiny (Soukromí je pryč, naučme se s tím žít!).

5. Údržba vašeho portfolia


Nejdůležitější na vašem portfoliu je jeho aktuálnost. Snažte se ho neustále vylepšovat a aktualizovat. Zabere to bohužel opravdu velmi mnoho času. Pokud si jej ale vytvoříte tak, že bude multifunkční a bude sloužit co nejširšímu okruhu návštěvníků, pak vaše úsilí jistě brzy přinese kýžené ovoce.

Vaše portfolio vás bude reprezentovat, stane se jasným důkazem, že jste aktivní v učitelské komunitě, umíte a chcete využívat moderní technologie. Otevře vám také cesty k dalším profesním příležitostem, včetně těch, které jste zřejmě vůbec nepředpokládali. Stanete se tzv. čelným učitelem (Hippelova technologická inovace ve školství).

Citace:
[1] - SIMON, Edwige. Do I Need a Digital Teaching Portfolio?. 2014. [cit. 2015-2-3]. Dostupný z WWW: [http://www.edutopia.org/blog/digital-teaching-port...].
[2] - MOSELY, Christine. The Value of Professional Teaching Portfolios to Prospective Employers: School Administrators’ Views. 2004. [cit. 2015-2-3]. Dostupný z WWW: [http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ728482.pdf].